• رها فهیمی
    نویسنده: رها فهیمی

اگر می‌خواهید یک لپ تاپ جدید تهیه کنید و نیازی به کارهای گرافیکی و پردازش‌های سنگین ندارید، لپ تاپ‌های محدوده قیمت 25 میلیون برای شما مناسب خواهند بود. برای خرید بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون تومان توصیه می‌کنیم امکانات، نقاط قوت و ضعف محصولات موجود در این فهرست را بررسی کنید.

در صورتی که استفاده شما از لپ تاپ به مواردی مانند تماشای فیلم، اجرای بازی‌های قدیمی، وب‌گردی و سایر کارهایی که به سخت‌افزار قدرتمند نیاز ندارند محدود می‌‌شود، لزومی ندارد که یک لپ تاپ گران‌قیمت تهیه کنید. لپ تاپ‌های نزدیک به 25 میلیون معمولا مشخصات متوسطی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و تفاوت چشمگیری میان محصولات‌ موجود در این رنج قیمت وجود ندارد. در گذشته با این قیمت گزینه هایی مثل لپ تاپ ایسر و لپ تاپ دل نیز وجود داشت، ولی اکنون به دلیل افزایش قیمت ها بیشتر لپ تاپ های لنوو و ایسوس را پیشنهاد می‌کنیم، که پیش از خرید این لپ تاپ ها باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

لپ تاپ‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم از نمایشگر FHD برخوردار هستند و اگر می‌خواهید محصولی خارج از این لیست را تهیه کنید، توجه داشته باشید که رزولوشن صفحه‌نمایش آن از 1920×1080 پیکسل کمتر نباشد. اگرچه رم 8 گیگابایت نیز می‌تواند برای کارهای ساده کافی باشد، اما بهتر است که لپ تاپ شما از حداقل 12 گیگابایت رم پشتیبانی کند یا قابلیت ارتقا به 12 گیگابایت را داشته باشد.

علاوه‌براین، حافظه پرسرعت SSD یا قابلیت نصب SSD از نوع M.2 نیز بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود که یک لپ تاپ با حافظه گرافیک مستقل تهیه کنید؛ البته اکثر محصولات این رنج قیمت از چنین مشخصاتی پشتیبانی نمی‌کنند.


بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون

پیش از این‌که به معرفی بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون بپردازیم، خالی از لطف نیست به نکاتی جهت مقایسه بهتر آن‌ها اشاره کنیم. مهم‌ترین بخش در یک لپ تاپ، CPU یا پردازنده مرکزی آن است که قدرت پردازش دستگاه به آن بستگی دارد.

بهترین لپ تاپ زیر بیست و پنج میلیون از پردازنده Core i5 بهره می‌برد، البته در این محدوده قیمتی، پردازنده Core i3 نیز دیده می‌شود. ناگفته‌نماند که عملکرد پردازنده‌های مذکور در مقایسه با پردازنده‌های رایزن 3 و رایزن 5 برند AMD تفاوت چندانی ندارد.

همان‌طور که گفتیم، محصولاتی که در راهنمای خرید بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون معرفی می‌کنیم، دارای صفحه‌نمایش FHD هستند؛ اما لپ تاپ‌های با نمایشگر HD نیز در این رنج قیمت به چشم می‌خورند. هنگام مقایسه محصولات مختلف، توصیه می‌کنیم که کیفیت نمایشگر را فراموش نکنید و لپ تاپ‌های با صفحه‌نمایش FHD را در اولویت قرار دهید.

بعد از بررسی موارد ذکر شده، اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ مورد نظر شما از دی وی دی رایتر پشتیبانی نمی‌کند. در این رنج قیمت ملاک اصلی جهت خرید لپ‌تاپ، کارایی آن است و دی وی دی رایتر به صورت غیر مستقیم کارایی لپ تاپ را کاهش می‌دهد. اکثر لپ تاپ‌هایی که دی وی دی رایتر ندارند، طراحی مدرن‌تر، سیستم خنک کننده پیشرفته‌تر و پورت‌های سریع‌تر را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ تا ۱۰ میلیون؛ معرفی کمترین قیمت بازار


لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6

لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6

  • نمایشگر: 15.6 اینچ با رزولوش 1920 در 1080 پیکسل
  • پردازنده: Core i5-1155G7
  • پردازنده گرافیکی: GeForce MX350
  • رم: 8 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: 1 ترابایت
  • وزن: 1.65 کیلوگرم

در جایگاه نخست فهرست بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون تومان، لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3 15 ITL6 را مشاهده می‌کنیم. با توجه به پردازنده سری Core i5 می‌توان گفت که IdeaPad 3 برای کاربرانی که به قدرت پردازش بالا احتیاج دارند گزینه مناسبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ برای دانشجویان

این محصول امکانات قابل توجهی را به کاربران خود ارائه می‌دهد و در صورت چشم‌پوشی از جای خالی حافظه SSDهیچ مشکلی وجود ندارد. لنوو IdeaPad 3 از 8 گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی می‌کند و در صورت تمایل می‌توان آن را به 16 گیگابایت افزایش داد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ ایسر؛ از تایوان تا روی میز شما!

این لپ تاپ به نمایشگر ضد انعکاس نور مجهز شده است که از وضوح 1920×1080 پیکسل (FHD) و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. به همین جهت، خرید IdeaPad 3 به کاربرانی که بیشتر زمان خود را به تماشای فیلم اختصاص می‌دهند توصیه می‌شود. متاسفانه خبری از حافظه پرسرعت SSD نیست و IdeaPad 3 تنها از 1 ترابایت حافظه HDD بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ مایکروسافت؛ انتخاب حرفه ای ها در هر شرایطی!

بسیاری از لپ تاپ‌هایی که در این رنج قیمت به فروش می‌رسند دارای کارت‌ گرافیک مستقل نیستند؛ اما IdeaPad 3 با کارت‌ گرافیک GeForce MX350 و 2 گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی از نوع GDDR5 عرضه می‌شود.

این لپ‌تاپ‌های لنوو در ابعاد 259.2×236.5×19.9 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن معادل 1.65 کیلوگرم است. اگرچه این لپ تاپ اندازه نسبتا بزرگی دارد، اما به‌خاطر وزن کم هنگام جابه‌جایی هیچ مشکلی نخواهید داشت. در آخر باید به برخی از امکانات IdeaPad 3 مانند جک هدفون، اسپیکرهای استریو و پشتیبانی از Dolby Audio و HD Audio، باتری 38 وات ساعت، پورت USB 3.2، پورت USB-C، روشنایی 250 نیت و اسلات رم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون؛ ۲۸ مدل ارزان و کارآمد


لپ تاپ ایسوس VivoBook X515EA

لپ تاپ ایسوس VivoBook X515EA

  • نمایشگر: 15.6 اینچ با رزولوشن Full HD
  • پردازنده: Core i3 1115G4
  • پردازنده گرافیکی: Intel UHD
  • رم: 12 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت SSD
  • وزن: 1.8 کیلوگرم

یکی دیگر از محصولات موجود در لیست بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون تومان، لپ تاپ ایسوس مدل X515EA خواهد بود. محصول مذکور از پردازنده سری Core i3 پشتیبانی می‌کند که در این رنج قیمت بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ لنوو؛ مجموعه ای کارآمد برای هر سلیقه ای!

باید گفت که X515EA جهت انجام کارهای گرافیکی سنگین و حتی متوسط مناسب نیست، اما از یک لپ تاپ ارزان قیمت نباید انتظار بیشتری داشته باشیم. این لپ تاپ برای کارهای ساده مثل وب‌گردی و تماشای فیلم کاربرد دارد.

لپ تاپ X515EA از نمایشگر 15.6 اینچی IPS با وضوح Full HD بهره می‌برد که نرخ نوسازی آن معادل 60 هرتز است. این محصول از 12 گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی می‌کند که برای اکثر کابران کافی است.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ سونی؛ تاریخ دوباره با سری VAIO تکرار می شود!

در این لپ تاپ ایسوس خبری از سخت‌افزارهای قدرتمند نیست و به همین دلیل، توانایی اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین را ندارد. بنابراین فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایت برای کاربران آن کافی خواهد بود.

لپ تاپ X515EA در ابعاد 360×235×20 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن 1.8 کیلوگرم است. از دیگر امکاناتی که این لپ تاپ به کاربران خود ارائه می‌دهد می‌توان به Wi-Fi 5، بلوتوث 4.1، USB 3.0 Type A، جک هدفون، دو درگاه USB 2.0 Type A، یک پورت USB-C و درگاه HDMI اشاره کرد. ناگفته‌نماند که X515EA برق مورد نیاز خود را از یک باتری 37 وات ساعتی تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ تا 20 میلیون؛ معرفی 39 مدل از تاپ ترین ها


لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 15IAU7

لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 15IAU7

  • نمایشگر: 15.6 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل
  • پردازنده: Core i5 1235U
  • پردازنده گرافیکی: Intel UHD 64EUs
  • رم: 8 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت
  • وزن: 1.63 کیلوگرم

لنوو مدل IdeaPad 3 15IAU7 به‌لطف پردازنده قدرتمند سری Core i5 در فهرست بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون قرار می‌گیرد. پردازنده گرافیکی این محصول از حافظه اختصاصی پشتیبانی نمی‌کند و انتظار نمی‌رود که IdeaPad 3 IAU7 قادر به انجام کارهای گرافیکی سنگین باشد.

لپ تاپ مذکور با رم 8 گیگابایت عرضه می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را به 16 گیگابایت افزایش دهید. کاربران IdeaPad 3 15IAU7 از 512 گیگابایت فضای ذخیر‌سازی SSD بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ ایسوس؛ بررسی سری ZenBook تا ROG ،Viva و … در یک نگاه سریع!

نمایشگر 15.6 اینچی این لپ تاپ از نوع IPS است. باتوجه به نرخ تازه‌سازی 60 هرتز، روشنایی 300 نیت و رزولوشن 1920×1080 پیکسل می‌توان گفت که تجربه وب‌گردی و تماشای فیلم‌ در IdeaPad 3 15 IAU7بسیار خوب خواهد بود. باتری 38 وات ساعتی لپ تاپ مذکور برای 1 الی 3 ساعت نیازی به شارژ شدن ندارد. البته در صورت مدیریت مصرف باتری، این مدت زمان کمی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ اچ پی؛ متنوع ترین مدل ها برای هر بودجه و کاربری

ابعاد IdeaPad 3 IAU7 معادل 359.2×236.5×19.9 میلی‌متر است. اندازه نسبتا بزرگ بدنه باعث افزایش وزن لپ تاپ نشده و تنها 1.63 کیلوگرم وزن دارد. به همین جهت حمل‌ونقل IdeaPad 3 IAU7 برای کاربران مشکل‌ساز نیست. علاوه‌بر موارد ذکر شده، در این محصول شاهد بلوتوث 5.1، Wi-Fi 6، USB Type-C، پورت USB 3.2 و پورت USB 2.0 هستیم.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ تا ۳۰ میلیون؛ پر طرفداران خوش قیمت


لپ تاپ ایسوس VivoBook 15 R1502ZA

لپ تاپ ایسوس VivoBook 15 R1502ZA

  • نمایشگر: 15.6 اینچ با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل
  • پردازنده: Core i3 1215U
  • پردازنده گرافیکی: Intel HD Graphics
  • رم: 8 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: 256 گیگابایت
  • وزن: 1.7 کیلوگرم

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ اپل؛ معرفی مک بوک‌های دوست داشتنی برای حرفه‌ای ها!

در ادامه فهرست بهترین لپ تاپ تا 20 میلیون تومان، لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook 15 R1502ZA را مشاهده می‌کنیم که در سخت‌افزار خود از پردازنده Core i3 1215U استفاده می‌کند. متاسفانه پردازنده گرافیکی این محصول از حافظه گرافیکی مستقل پشتیبانی نمی‌کند.

با این‌حال VivoBook 15 در کارهای سبک و روزمره با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. این محصول به 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSDمجهز شده که با 8 گیگابایت رم از نوع DDR4 همراه است. ناگفته‌نماند که رم VivoBook 15 تا حداکثر 24 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ دل؛ که توی دل شما جا باز می‌کنه!

صفحه‌نمایش 15.6 اینچی این  لپ‌ تاپ ایسوس از نوع Wide View است که از نرخ نوسازی 60 هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تصاویر را با حداکثر وضوح 1920×1080 پیکسل به نمایش بگذارد. بدنه VivoBook 15 از جنس پلاستیک ساخته شده و ابعاد آن معادل 381×251×27 میلی‌متر و وزن آن 1.7 کیلوگرم است.

از نظر شارژدهی نیز عملکرد R1502ZA مشابه سایر محصولات موجود در راهنمای خرید لپ تاپ زیر بیست و پنج میلیون است. طول عمر باتری 42 وات ساعتی آن با شارژ کامل حدود 1 الی 3 ساعت خواهد بود. پورت USB-C، بلوتوث، وای فای، پورت USB 3.0، پورت USB 2.0 و وب‌کم از جمله امکاناتی هستند که R1502ZA در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ لمسی با قلم؛ بررسی مدل‌های مختلف


کلام آخر

همان‌طور که گفتیم، راهنمای خرید بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون برای افرادی تهیه شده که از لپ تاپ خود برای انجام کارهای گرافیکی یا گیمینگ به صورت حرفه‌ای استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، اگر به یک لپ تاپ با قدرت پردازش بالا احتیاج دارید، چاره‌ای جز افزایش بودجه ندارید.

این نکته را به‌خاطر بسپارید که بهترین لپ تاپ زیر بیست و پنج میلیون باید امکانات قابل قبولی را در اختیار کاربران خود قرار دهد و تنها به دلیل این‌که می‌خواهید یک محصول اقتصادی تهیه کنید، نباید ارزان‌ترین لپ تاپ موجود در بازار را خریداری کنید.

یکی از دلایل دشوار بودن انتخاب بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون تومان، محصولات اقتصادی با سخت‌افزار بسیار ضعیف است که حتی قادر به انجام کارهای گرافیکی سبک و روزمره نیستند. به همین جهت توصیه می‌کنیم پیش از خرید، تمام نیازهای خود را در نظر داشته باشید و لپ تاپ مورد نظر را از جنبه‌های مختلف ارزیابی کنید.

کدام لپ تاپ برای گیمینگ مناسب است؟

محصولات موجود در فهرست بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون یا سایر لپ تاپ‌هایی که در این رنج قیمت به فروش می‌رسند، برای گیمینگ به صورت حرفه‌ای مناسب نیستند؛ چراکه لپ تاپ‌های اقتصادی معمولا سیستم خنک کننده ضعیف، حافظه کم، سخت‌افزار ضعیف و قدرت پردازش کمی دارند. با این‌حال، اگر می‌خواهید لپ تاپ زیر بیست و پنج میلیون موجود در بازار را برای گیمینگ خریداری کنید، بهتر است پردازنده مرکزی آن از سری Core i5 باشد و ترجیحا از حافظه گرافیکی اختصاصی پشتیبانی کند.

آیا لپ تاپ‌های زیر 25 میلیون برای تمام کاربران مناسب هستند؟

بسیاری از کاربران از لپ تاپ خود بیشتر برای تماشای فیلم یا وب‌گردی استفاده می‌کنند؛ بنابراین لپ تاپ‌ اقتصادی برای این دسته از کاربران می‌تواند بهترین گزینه باشد. البته برخی از کاربران برای گیمینگ حرفه‌ای یا طراحی گرافیکی به یک لپ تاپ رده‌بالا نیاز دارند و با توجه به سخت‌افزار نسبتا ضعیف لپ تاپ‌های موجود در این رنج قیمت، می‌توان گفت که حتی بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون نیز نمی‌تواند نیاز این کاربران را تامین کند.

پیش از خرید لپ تاپ باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

محصولات اقتصادی معمولا در تمام بخش‌ها عملکرد قابل قبولی ندارند. برای مثال امکان دارد که یک لپ تاپ نمایشگر باکیفیتی داشته باشد، اما از نظر قدرت پردازش، عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش بگذارد. بنابراین پیش از خرید باید نیازهای خود را مشخص کنید. اگر به قدرت پردازش بالا احتیاج دارید، پردازنده و کارت‌ گرافیک را ملاک اصلی خود قرار دهید، در غیر این صورت لپ تاپ مورد نظر خود را از جنبه‌های دیگر بررسی کنید..

شما میتوانید برای خرید و خواندن مقاله های بیشتر به فروشگاه مقداد آی تی و مجله مقداد آی تی مراجعه کنید.