• مهدی محمدی
    نویسنده: مهدی محمدی

مایکروسافت در حال طراحی پردازندههای مبتنی بر ARM برای سرورها و احتمالاً یک دستگاه Surface در آینده نزدیک است. بر اساس گزارش بلومبرگ، پردازندهها در سرورهای Cloud microsoft Azure استفاده خواهند شد و براساس طراحیهای ARM ساخته میشوند.

مایکروسافت همچنین گزارش داده است که در حال استفاده از تراشه دیگری برای برخی از دستگاههای Surface است. اما مشخص نیست که آیا این محصول به محصول نهایی تبدیل میشود یا خیر.

microsoft

مایکروسافت در حال حاضر از پردازندههای مبتنی بر اینتل برای اکثر سرویسهای ابری Azure خود استفاده میکند. و در حال حاضر خط تولید Surface این شرکت نیز روی تراشههای اینتل کار میکند.

مایکروسافت برای تراشههای سفارشی دستگاه های Surface Laptop 3 و Surface Pro X با AMD و Qualcomm کار کرده است. و این نشان میدهد که microsoft تمایل دارد که در این عرصه خودکفا شده و اینتل را کنار بزند.

مایکروسافت سال گذشته یک پردازنده SQ1 مبتنی بر ARM را برای Surface Pro X مهندسی کرد. و چند ماه پیش نیز این کار را با یک نسخه SQ2 دنبال کرد. AMD همچنین با همکاری مایکروسافت توانسته بود نسخه سفارشی پردازنده Ryzen خود را برای Surface Laptop 3 بسازد.

لنوو تبلت اندرویدی Tab P۱۱ Pro را با قیمت ۵۰۰ دلار روانه بازار کرد

حرکت به سمت ARM در سرور برای microsoft مطمئناً از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً برای اینتل. اپل پیش از این با سیلیکون M1 خود بر اساس طراحیهای ARM، از دورشدن از تراشههای اینتل برای محصولات Mac خود خبر داده است. تراشههای سرور اینتل در حال حاضر حاکم بر بازار سرور هستند. و AMD قبلاً با پردازندههای EPYC در این بازار پرسود رقابت میکرد.

آمازون، رقیب اصلی رایانش ابری مایکروسافت، با پردازنده‌های Graviton2 مبتنی بر ARM که یک سال پیش با AWS راه‌اندازی شد، به نظر می‌رسد تهدید قابل توجهی برای Intel و AMD است. هنوز هم، سرورهای مبتنی بر ARM، علی رغم عملکرد و مزایای هزینه ای که می توانند ارائه دهند، در حال حاضر بخش کوچکی از بازار هستند.

مدیر ارتباطات microsoft می‌گوید: “از آنجا که سیلیکون یک بلوک اساسی برای فناوری است، ما در تلاش هستیم تا بر روی توانایی‌های خود در زمینه‌هایی مانند طراحی، ساخت و ابزار سرمایه‌گذاری کنیم. در حالی که همکاری با طیف گسترده‌ای از ارائه دهندگان تراشه را نیز تقویت می‌کنیم.”